Nieuwsbericht

Altijd up-to-date!

Oschersleben: Een race weekend dat werd beïnvloed door de kleur rood!

Na een jaar afwezigheid stond de Noord Duitse Motorsport Arena in Oschersleben weer op de kalender van het NK Supercup 600 kampioenschap. Een circuit waar met name Manuël in het verleden hoogte- en dieptepunten heeft gekend en beiden wel wat extra meters konden gebruiken om het juiste gevoel te krijgen. Daarom vertrok Raceteam Oosterveen’s Olie op donderdag 8 juni al richting Oschersleben om extra te gaan trainen.

Op vrijdag 9 juni stonden maar liefst zes vrije trainingen op het programma, echter vanwege de vele valpartijen werden bijna alle sessies vroegtijdig afgevlagd. Het was dan ook moeilijk om het hele programma af te werken en een goed ritme te vinden. Toch reden beiden sneller dan ze hier ooit hadden gedaan en omdat ze de hele dag op dezelfde oude banden hadden gereden waren ze toch wel hoopvol gestemd voor de kwalificaties de dag daarna.

Tijdens de vrije training op zaterdagmorgen 10 juni reden Manuël en Joël op betere banden direct een stuk sneller, maar ze wisten ook dat er tijdens de kwalificatie later die dag nog wel een tandje bijgeschakeld moest worden.

De kwalificatie:
De eerste kwalificatie zaten beiden er goed bij en direct in zijn eerste ronde reed Manuël de snelste tijd en sloot deze kwalificatie, welke na vier ronden weer werd stil gelegd vanwege een rode vlag situatie, af met de derde tijd. Joël had iets meer tijd nodig om op snelheid te komen en omdat de kwalificatie al na vier rondjes werd afgevlagd kwam hij niet verder dan de negende tijd maar reed wel weer sneller dan alle trainingen daarvoor.

Halverwege de middag volgde de tweede kwalificatie en zowel Manuël als Joël waren direct sneller, echter dit resulteerde niet in een betere start positie. Uiteindelijk was de tijd van Manuël goed voor de zevende plek op de startgrid en Joël mocht beide wedstrijden vertrekken vanaf de tiende plek. Ook waren er tijdens de tweede kwalificatie geen rode vlaggen en konden de rijders voor het eerst een normale training afwerken.

De volgende ochtend stond er een warming up van 10 minuten op het programma en later die dag volgden er twee wedstrijden over een afstand van 15 minuten en 2 ronden.

De eerste wedstrijd:
Direct in de eerste ronde na de start van de eerste wedstrijd werd deze al stil gelegd vanwege een rode vlag situatie. Nadat het circuit weer werd vrijgegeven volgde er een wedstrijd over 10 minuten en 1 ronde. Manuël en Joël wisten beiden een paar plaatsen te winnen bij de start en Manuël wist zelfs door te stoten naar de vierde positie in de wedstrijd. Helaas ging het bij het ingaan van de tweede ronde mis bij het terug schakelen en moest hij noodgedwongen door de grindbak. Hij kwam als 37e weer de baan op en mocht beginnen aan een helse inhaalrace. Joël was inmiddels opgerukt naar de zesde plek en wist deze positie vast te houden tot aan de finishvlag en behaalde daarmee zijn beste uitslag ooit in het NK Supercup 600 kampioenschap. Manuël deed wat er van hem verwacht werd en reed ronde na ronde verder naar voren en noteerde ondanks alle inhaalacties en passant toch nog even de vijfde tijd. Uiteindelijk kwam hij als dertiende over de finish en mocht daar gegeven de omstandigheden helemaal nog niet zo ontevreden mee zijn, maar daar dacht hij zelf duidelijk heel anders over.

De tweede wedstrijd:
Ook in de eerste ronde van de tweede wedstrijd werd deze vanwege een crash afgevlagd en volgde er wederom een herstart over 10 minuten en 1 ronde. Manuël kwam na de eerste ronde als 7e door in een groepje dat streed op de derde plek en Joël reed daar direct achter op de negende positie. Terwijl Joël zich opmaakte om de coureur voor hem in te halen was Manuël in zijn hoofd al bezig met het verschalken van de rijders voor hem. Helaas mocht het zover niet komen want na vier ronden ging eerst de coureur vlak voor Manuël onderuit en daarna de coureur direct voor Joël en hij kon deze maar ternauwernood ontwijken. Vanwege de ontstane situatie twijfelde de wedstrijdleiding geen moment en werd de wedstrijd direct stil gelegd en ook niet meer herstart. Hierdoor werd Manuël uiteindelijk zesde in de wedstrijd en Joël zevende.

Manuël:“Ik heb niet echt het idee dat wij ook maar één fatsoenlijke training en wedstrijd hebben kunnen rijden. In de eerste wedstrijd maakte ik zelf een foutje terwijl ik mee had kunnen doen voor het podium en in de tweede wedstrijd had ik zeker zicht op een podiumplaats en wordt alles weer stil gelegd. Wij komen hier om te racen maar met al die rode vlaggen is dat bijna onmogelijk. Gelukkig heb ik wel mooi wat punten behaald, maar het had zoveel beter gekund”.

Joël:“Ik kan hier zeker niet ontevreden mee zijn want een zesde en zevende plek is het beste wat ik ooit heb behaald in dit kampioenschap. Uiteraard moet er nog wel een tandje bij en dat hoop ik de komende wedstrijden dan ook te kunnen doen”.

Met nog acht wedstrijden te gaan staan Joël en Manuël nu zevende en achtste in het kampioenschap met ieder 28 punten. Het verschil met de nummer vijf is slechts 8 punten en nummer 3 staat op 29 punten, dus daar is zeker nog wel iets te halen.

De eerstvolgende wedstrijd is in het weekend van 14 t/m 16 juli op het TT circuit van Assen, maar eerst zullen Manuël en Joël zich gaan voorbereiden op de 501 km van Assen welke zij op zaterdag 1 juli als “Oosterveen’s Olie Bonfix Racingteam” samen zullen rijden met regerend NK Supercup 600 kampioen Coen Bouwmeester.